জাতীয় প্রেসক্লাব থেকে বাংলা প্রেস ক্লাব ইতালীতে —-

১৯৯৭ সালের ১৯ আগস্ট ইতালিতে পাড়ি জমান সাংবাদিক হাসান মাহমুদ। ইতালিতে একটি আন্তর্জাতি প্রোগ্রামে অংশ গ্রহণের জন্য তিনি এসেছিলেন। নানা কারণে তার ফিরে যাওয়া হয়নি। হাসান মাহমুদ যখন ইতালিতে আসেন, তখন তিনি জাতীয় প্রেসক্লাবের সদস্য ছিলেন, বাংলাদেশ ফেডারেল সাংবাদিক ইউনিয়ন (বিএফইউজে) প্রচার সম্পাদক ছিলেন। এছাড়াও ঢাকা সাংবাদিক ইউনিয়ন এবং ঢাকা রিপোর্টার্স ইউনিটির সদস্য ছিলেন তিনি।
দৈনিক জনতার সিনিয়র রিপোর্টার হিসেবে কর্মরত অবস্থায় ইতালিতে আসেন তিনি। ইতালির রাজধানী রোমে বসবাস শুরু করেন এবং সেইসাথে ফেলে আসা সাংবাদিকতাকেও সঙ্গে রাখেন তিনি।
ইতালি থাকে তিনি দৈনিক খবর সহ অন্যান্য সংবাদপত্র এবং সাপ্তাহিক পত্রিকা গুলোতে সচিত্র প্রতিবেদন করতেন। ওই সময় বিমানযোগে বাংলাদেশ থেকে সংবাদপত্রগুলো ইতালিতে আসতো।

পরবর্তীতে তথ্য প্রযুক্তি এগিয় গেলে এটিএন বাংলার ইতালি প্রতিনিধি হিসেবে কাজ শুরু করেন। এছাড়া এটিএন বাংলার ইউকে স্টুডিও থেকে প্রচারিত সংবাদেও তার পদচারণা রয়েছে।

শুধু রাজধানীর রোম নয়, ইউরোপের বহু দেশে গিয়ে তিনি সচিত্র প্রতিবেদন তৈরি করেছেন। বাংলাদেশের প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা ইউরোপের বিভিন্ন দেশে এলে এটিএন বাংলার পক্ষ থেকে তার উপস্থিতি লক্ষ করা গেছে।

From National Press Club to Bangla Press Club, Italy

On 19 August 1997, journalist Hasan Mahmud came to the Italy. He came to Italy to participate on the International program. He did not go back for many reasons. When Hasan Mahmud came to Italy, he was the member of National Press Club, he was the publicity secretary of Bangladesh Federal Union of Journalist (BFUJ). Furthermore, he was the member of Dhaka Journalist Union and Dhaka Reporters Union.

He came to Italy when he was working as a senior journalist of Daily Janata. He started to live in Rome, the capital city of Italy and continued his journalism career.

He sent pictorial daily news to others news papers and weeks news papers from Italy. On that time, Bangladeshi news papers came to Italy by air mail.

Later, when the technology came with more opportunity, he started to work as a Italy correspondent of ATN Bangla. Furthermore, he created his footprint on the news telecasted on the ATN Bangla UK studio.

Not only in Rome, the capital city, but also he made many pictorial report traveling in many countries of Europe. When Sheikh Hasina, the Honorable Prime Minister of Bangladesh came to Europe, he had been found there behalf of ATN Bangla.

 

Currently he is working at ATN Bangla. Journalist Hasan Mahmud is the senior member of Bangla Press Club Italy. Former permanent member of National Press Club is working as the member of Bangla Press Club Italy for the sake of journalism and media.